Velký Šéf naposled odhalil plány Fiatu: konec nafty, elektřina nastupuje

Sergio Marchionne je s velkým náskokem největší showman mezi kapitány světového autoprůmyslu. Až odejde začátkem příštího roku šéf americko-italského koncernu Fiat Chrysler do důchodu, ubude legrace. Poslední měsíce autosvět s napětím čekal, jaké plány na příští roky Velký Šéf 1. června představí. Marchionne to udělal ve velkém stylu, jak jinak.

Když Italo-Kanaďana Sergia Marchionneho, účetního, ze kterého jeho píle a vizionářský mozek udělaly multimilionáře, potkáte, nehádali byste, že máte před sebou jednu z největších osobností autoprůmyslu poslední dekády. „Capital Market Day“ koncernu FCA, který naposledy v kariéře vedl z pozice jeho šéfa, si náležitě užil.

Muž, kterého za jeho kariéru u Fiatu snad nikdy nikdo nespatřil jinak než v černém svetru s lehkou patinou, předstoupil 1. června 2018 před akcionáře. A citoval Oscara Wildea: „Dobře uvázaná kravata znamená první vážný krok do života.“

Pak Marchionne rozepnul zip svého černého svetru, aby upozornil na modrou kravatu pečlivě uvázanou u límečku kostkované košile, a pokračoval: “Jak můžete vidět, já mám kravatu uvázanou dobře.“ A oznámil, že do konce června se automobilka zbaví všech dluhů, které jí roky tížily.

A pak kravatu odložil, aby vysvětlil, co čtvrté největší automobilce světa naplánoval do roku 2022.

A nutno dodat, že podle očekávání oznámil poupravení kurzu - jako už několikrát za dekádu, co vede značky Fiatu včetně Ferrari. Největší změnou je to, že musel vzít pod tlakem okolností a reality dnešního autoprůmyslu na milost elektrický pohon.

FCA se tedy v příštích letech soustředí na SUV (to je dlouhodobá strategie, kterou už automobilka jde dlouhé roky) a nově i na vozy na elektrický a hybridní pohon. Do jejich vývoje hodlá investovat devět miliard eur (232 miliard Kč).

Marchionne (65) počátkem příštího roku svůj post opustí a znovu zdůraznil, že o nástupci se bude teprve rozhodovat. Nejčastěji se mluví o Alfredu Altavillovi, šéfovi Evropské části FCA, Miku Manleym, generálovi značek Jeep a RAM nebo Richardu Palmerovi, finančnímu řediteli skupiny.

Marchionne uvedl, že dieselové motory postupně zmizí z vyráběných osobních vozů do roku 2021. Plně elektrizovaný se stane model Fiat 500. Za finančně nejslibnější pak označil značky Jeep, RAM, Alfa Romeo a Maserati.

Hlavní značkou koncernu je už roky Jeep, který v posledních čtyřech letech vždy prodal přes milion aut a podle italského magazínu Quattroruote tvoří 70 procent výdělků FCA. „Tento rok se dostaneme na 1,9 milionu aut,“ prohlásil Mike Manley, šéf Jeepu. Z toho v Číně to má být 330 tisíc aut. Globální trh s SUV má letos celosvětově dosáhnout 37 milionů aut a všechny subkategorie tohoto segmentu porostou, zaznělo na prezentaci FCA.

Marchionne zopakoval, že značka Fiat dostane novou úlohu. „Fiat nezmizí,“ řekl Marchionne. Už dříve prohlásil, že modely Panda a 500 (výrobu letitého Punta ukončí Fiat letos v srpnu) bude Fiat vyrábět v zemích s levnější pracovní silou (Srbsko, Polsko) a v Itálii bude vyrábět dražší modely, od jeepů, přes alfy po maserati.

Chrysler má pak zůstat významným hráčem na severoamerickém trhu.

Společnost také plánuje založit svou finanční divizi, která by nabízela půjčky na nákup automobilů.

Zdroj: https://auto.idnes.cz/sergio-marchionne-fiat-chrysler-fca-dbc-/automoto.aspx?c=A180601_180243_automoto_fdv

Zpět

AF CENTRUM

Autorizovaný prodejce vozů Alfa Romeo, Jeep, Fiat a Lancia.
Servis vozidel, lakování vozidel.

Provozní doba servis:
Po-Pá: 6.30-17 hod
So: 8-12 hod
(prodej ND zavřeno)

Prodej nových vozidel, autobazar:
Po-Pá: 8-17 hod
So: 9-12 hod

 

Kontakty