Fiat znovu jedná o fúzi s Renaultem, hlavním žolíkem je Nissan

Nissan se chystá výměnou za podporu fúze po Renaultu žádat, aby výrazně snížil svůj vlastnický podíl 43,4 procenta v této japonské značce.
FCA minulý týden od plánované fúze neočekávaně odstoupila (čtěte podrobnosti). Stažení nabídky na fúzi zdůvodnila současnými politickými podmínkami ve Francii. Francouzská vláda vlastní v Renaultu významný podíl a kladla si přísné podmínky ohledně zachování pracovních míst, možností spolurozhodovat o řízení firmy a podmínek pro akcionáře. Francie si také přála získat souhlas k fúzi od Nissanu, ten však uvedl, že se hlasování zdrží.
Spojením automobilek FCA a Renault by vznikl třetí největší výrobce aut na světě za společnostmi Toyota a Volkswagen. Pokud by se přidal i Nissan, vznikl by největší světový superkoncern s více než patnácti vyrobenými vozy ročně.
Podle zdrojů agentury Reuters by Nissan mohl podpořit fúzi v případě, že francouzská automobilka výrazně sníží svůj současný podíl v Nissanu. Fúze by totiž pro japonskou společnost znamenala, že vymění malého akcionáře (Renault s podílem 43 procent) za většího (spojené společnosti FCA a Renault se stejným podílem, kterého však nezná. Nissan také v minulosti naznačil, že akciový podíl v alianci by se měl upravit vzhledem k větší velikosti Nissanu. Nissan vlastní v Renaultu podíl patnáct procent, nemá však žádná hlasovací práva.
Zatím však není jasné, zda společné úsilí o oživení složité dohody může být úspěšné. Reuters upozornil, že vztahy mezi Renaultem a Nissanem jsou napjaté od listopadu, kdy byl zatčen bývalý šéf aliance Carlos Ghosnkvůli obvinění z finančních pochybení. Ten nyní čeká v Japonsku na proces, obvinění odmítá. FCA je také zatím hluchá k návrhům francouzských úředníků o přehodnocení návrhu fúze.
Podle zdrojů však předseda představenstva FCA John Elkann a jeho francouzský protějšek Jean-Dominique Senard jednali o oživení plánu. Elkannův poradce Toby Myerson má také navštívit centrálu Nissanu a jednat s nejvyšším vedením. Obě automobilky se však ke zprávě odmítly vyjádřit.
Setkání přichází uprostřed vzrůstajícího napětí mezi Renaultem a Nissanem, když Renault naznačil, že zablokuje snahy Nissanu o přijetí reformy ve způsobu vedení automobilky, pokud Francouzi nedostanou větší hlas v novém systému. Reforma počítá s vytvořením tří statutárních výborů, které se budou podílet na řízení a budou složené převážně z nezávislých externích ředitelů. Renault má obavy, že by to mohlo snížit jeho vliv v Nissanu.
Nissan považuje požadavek Renaultu za politováníhodný. Uvedl, že obdržel od Renaultu dopis, ve kterém ho informuje, že se zdrží hlasování akcionářů o plánované reformě. Tím ji prakticky zablokuje, protože k jejímu schválení jsou potřeba dvě třetiny hlasů.
Zdroj:

Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzská automobilka Renault hledají způsob, jak oživit jednání o fúzi, od něhož FCA minulý týden odstoupil. Řeší také, jak zajistit souhlas aliančního partnera Renaultu, japonské automobilky Nissan Motor.

Nissan se chystá výměnou za podporu fúze po Renaultu žádat, aby výrazně snížil svůj vlastnický podíl 43,4 procenta v této japonské značce.

FCA minulý týden od plánované fúze neočekávaně odstoupila (čtěte podrobnosti). Stažení nabídky na fúzi zdůvodnila současnými politickými podmínkami ve Francii. Francouzská vláda vlastní v Renaultu významný podíl a kladla si přísné podmínky ohledně zachování pracovních míst, možností spolurozhodovat o řízení firmy a podmínek pro akcionáře. Francie si také přála získat souhlas k fúzi od Nissanu, ten však uvedl, že se hlasování zdrží.

Spojením automobilek FCA a Renault by vznikl třetí největší výrobce aut na světě za společnostmi Toyota a Volkswagen. Pokud by se přidal i Nissan, vznikl by největší světový superkoncern s více než patnácti vyrobenými vozy ročně.

Podle zdrojů agentury Reuters by Nissan mohl podpořit fúzi v případě, že francouzská automobilka výrazně sníží svůj současný podíl v Nissanu. Fúze by totiž pro japonskou společnost znamenala, že vymění malého akcionáře (Renault s podílem 43 procent) za většího (spojené společnosti FCA a Renault se stejným podílem, kterého však nezná. Nissan také v minulosti naznačil, že akciový podíl v alianci by se měl upravit vzhledem k větší velikosti Nissanu. Nissan vlastní v Renaultu podíl patnáct procent, nemá však žádná hlasovací práva.

Zatím však není jasné, zda společné úsilí o oživení složité dohody může být úspěšné. Reuters upozornil, že vztahy mezi Renaultem a Nissanem jsou napjaté od listopadu, kdy byl zatčen bývalý šéf aliance Carlos Ghosnkvůli obvinění z finančních pochybení. Ten nyní čeká v Japonsku na proces, obvinění odmítá. FCA je také zatím hluchá k návrhům francouzských úředníků o přehodnocení návrhu fúze.

Podle zdrojů však předseda představenstva FCA John Elkann a jeho francouzský protějšek Jean-Dominique Senard jednali o oživení plánu. Elkannův poradce Toby Myerson má také navštívit centrálu Nissanu a jednat s nejvyšším vedením. Obě automobilky se však ke zprávě odmítly vyjádřit.

Setkání přichází uprostřed vzrůstajícího napětí mezi Renaultem a Nissanem, když Renault naznačil, že zablokuje snahy Nissanu o přijetí reformy ve způsobu vedení automobilky, pokud Francouzi nedostanou větší hlas v novém systému. Reforma počítá s vytvořením tří statutárních výborů, které se budou podílet na řízení a budou složené převážně z nezávislých externích ředitelů. Renault má obavy, že by to mohlo snížit jeho vliv v Nissanu.

Nissan považuje požadavek Renaultu za politováníhodný. Uvedl, že obdržel od Renaultu dopis, ve kterém ho informuje, že se zdrží hlasování akcionářů o plánované reformě. Tím ji prakticky zablokuje, protože k jejímu schválení jsou potřeba dvě třetiny hlasů.

Zdroj: Idnes

Zpět

AF CENTRUM

Autorizovaný prodejce vozů Alfa Romeo, Jeep, Fiat a Lancia.
Servis vozidel, lakování vozidel.

Provozní doba servis:
Po-Pá: 6.30-17 hod
So: 8-12 hod
(prodej ND zavřeno)

Prodej nových vozidel, autobazar:
Po-Pá: 8-17 hod
So: 9-12 hod

 

Kontakty